SX 175/250 off road Harley Davidson

Terug naar overzicht   

Kenmerken:

Type motor:Naked bike
Motorvermogen (kw):26,5 pk
Aantal cylinders:1
Bouwjaar:1978
Kilometerstand:15000 km
Motorinhoud (cc):250 cc
Aantal versnellingen:5
Prijs:€ 2500,-

Omschrijving:

Harley-Davidson SX 175 en SS 175
Op de motorsalon van Parijs van 1973 werd de Harley-Davidson SX 175 gepresenteerd. Het was een offroadmodel dat 23,5 pk bij 7.500 tpm leverde. Het belang van Harley was duidelijk: in Europa was er nog geen bijzonder grote markt voor offroadmodellen, maar in Amerika waren ze erg populair als vrijetijdsmotor maar ook voor het werk op de uitgestrekte ranches. In zuidelijke Europese landen was de 175cc-klasse nog steeds populair, in de Verenigde Staten vulde de SX 175 het gat tussen de Harley-Davidson TX 125 en de Harley-Davidson SX 250. Toch bood het Tweewieler Trefpunt de motor ook in Nederland aan. De SX 175 was geschikt voor licht terrein; het 19 inch voorwiel was eigenlijk te klein voor serieus terreinwerk. Bovendien was de machine met een zadelhoogte van 800 mm 25 mm hoger dan de SX 250. In 1976 werd de machine gemodificeerd, waarbij de zadelhoogte lager werd. Tot aan de overname door Cagiva in 1978 werden er 7.224 exemplaren gebouwd, maar Cagiva hield de SX 175 ook nog in productie. De straatversie SS 175 was aanmerkelijk minder succesvol. Naast CZ was Harley-Davidson het enige merk dat een wegmotor in die klasse leverde en tot 1978 werden er slechts ca. 1570 geproduceerd.

Techniek
De motor was opgebouwd zoals de eerdere Aermacchi-motoren: een luchtgekoelde staande eencilinder tweetakt met een 27 mm carburateur, maar nu met een CDI-ontsteking en pompsmering. Er was een meervoudige natte platenkoppeling die via tandwielen de vijfversnellingsbak aandreef. De motor was in een dubbel wiegframe gehangen, met een Ceriani-telescoopvork aan de voorkant en een swingarm met twee Betor veer-demperelementen die in vijf standen verstelbaar waren. Onder het motorblok zat een carterbeschermplaat. Bij de modificatie in 1976 werd de Ceriani voorvork vervangen door een exemplaar van Betor. De SX 175 had een kleine olietank, bij de SS 175 werd de olie meegevoerd in het frame.
Deze SX 175 is geheel door de eigenaar opnieuw opgebouwd en voorzien van vele nieuwe onderdelen waaronder een 250cc cilinder met toebehoren.
De motor wordt in consignatie door ons verkocht.
De motor staat bij de eigenaar in de Belgische Ardennen en is op afspraak te bekijken en proef te rijden.

Interesse?

Neem gerust contact met ons op om een afspraak te maken.

contact